A XXI. Vegetáriánus Fesztivál Vegán Főzőverseny 1. helyezett menüje. Főétel: Fűszeres hajdinával töltött cukkini karikák sült polentával, kesu "sajtkrémmel", zöldspárga salátával. Desszert: Mákos köleskrémes barackos karamellás kocka

2017. augusztus 26-27.-én rendezték meg a XXI. Vegetáriánus Fesztivált a Kőrösi Csoma Sándor Művelődési Központban Budapest X. kerületében.
Minden évben ezen időszakban szokták megrendezni, melynek keretében idén ismét részt vehettem a Vegán Főzőversenyen, melyet a tavalyihoz hasonlóan megnyertem. :)
Megmondom őszintén, nem számítottam az újbóli győzelemre, mivel azt gondoltam, hogy kétszer ugyanaz nem szokott megtörténni és mert a versenytársak olyan gyönyörűséges, gusztusos ételeket hoztak, amik szerintem mind érdemes lett volna az 1. helyezésre. Erős volt a mezőny nagyon!
5-en indultunk a versenyen, tavalyi évben 4-en.
Az az igazság, hogy hosszú hónapok óta készültem erre a versenyre, sok idő volt, mire végre összeállt a menü. Volt több próbafőzés, sütés, sokat csiszoltam az ételek ízein, próbáltam tökéletesíteni őket. Annyira imádok ezzel foglalkozni, hogy volt, hogy hajnalban nem tudtam aludni, mert az ételek variációin kezdtem el gondolkodni :D
Köszönöm szépen mindenkinek, aki támogatott abban, hogy indulhassak és segített, legfőbbként Férjemnek, aki főkóstoló volt (legnagyobb örömére) és tanácsokat is adott, hogy melyik verziót készítsem el, milyen fűszert tegyek még bele, mi az, amitől szerinte "ütős" lesz. A verseny előtti díszítésben is segített, a tányéron való elrendezésben is tanácsot adott.
Köszönöm szépen a zsűrinek, akik - tavalyi zsűritől teljesen eltérő tagokkal - ismét érdemesnek találták a menümet 1. helyezettnek!
Köszönöm szépen mindenkinek, aki szurkolt nekem! :)

Most pedig jöjjenek a menü receptjei!

Főétel: Fűszeres hajdinával töltött cukkini karikák sült polentával, kesu "sajtkrémmel", zöldspárga salátával

Először kölessel szerettem volna elkészíteni, de rájöttem, hogy hajdinával finomabb. Bár a hajdina olyan dolog, hogy megosztó, mert valaki nem szereti azt a bizonyos "mellék ízt". Viszont ez az elkészítési mód olyan finom fűszeres, hogy elveszik az a jellegzetes íz és cserébe kap egy nagyon finom ízt. Ez a recept eredetileg egy hajdina kolbász receptje volt, mely nem az én találmányom, de kicsit módosítottam rajta.

Hozzávalók: 
- 100 g hajdina
- 80 g zabpehely (őrölt)

A hajdinát háromszoros enyhén sós vízben feltesszük főni.
Közben a zabpelyhet beízesítettem az alábbiak szerint:

- 1 teáskanál (tk) só
- 1 tk bors
- 1 tk kömény
- 1 tk majoranna
- 1 tk édes pirospaprika
- 3 tk füstölt paprika
- 1 kávéskanál (kk) csípős paprika
- 1 kk kakukkfű
- 1 tk borsikafű
- 1 tk mustár (lehet dijoni is)
- 1 tk paradicsompüré
- 1 kisebb citrom leve
- 3 gerezd fokhagyma (ízlés szerint lehet több vagy kevesebb is)
- 8 ek olíva olaj

Mikor megfőtt a hajdina, hozzákeverem a fűszeres, fokhagymás darált zabpelyhet és belefacsarom a citrom levét, valamint hozzáadom az olíva olajat. Érdemes a tölteléket előző este elkészíteni, mert egy éjszaka alatt összeérnek az ízek szépen a hűtőben.

4 db közepes cukkinit kb. 5 cm-es darabokra szeleteltem és egy kávéskanállal kivájtam a közepüket úgy, hogy az aljukon maradjon egy kicsi. Sütőpapírral bélelt tepsibe tettem és még a töltelék nélkül elősütöttem, hogy egy kicsit megpuhuljon. Ha az elejétől a töltelékkel sütöttem volna, akkor nagyon kiszárad a hajdina és nem lesz olyan kellemes állagú. A töltelékkel már nem sok ideig sütöttem, csak éppen hogy egy picit megpiruljon a teteje.

A sült polentához egy bögre kukoricadarát háromszoros mennyiségű enyhén sós, fokhagymaporos, zöldfűszeres, sörélesztőpelyhes vízben megfőztem, majd szilikon muffin formába kanalaztam és hagytam, hogy megdermedjen.
Ezután félbevágtam és az oldalukat (kivéve az íves oldalt) kevés olívaolajos serpenyőben aranybarnára pirítottam. Frissen a legjobb, mert még ropogós! :) Találáskor megszórható egy kis frissen őrölt (tarka) borssal és/vagy kedvenc zöldfűszerrel.

A spárga salátához most fagyasztott spárgát használtam, kb. fél kilót, de persze a legfinomabb, amikor szezonja van, akkor nagyon sok spárgás ételt fogyasztunk, mert nagyon egészséges és finom. A zöldspárgát szoktam használni, mivel ezt nem kell pucolni, csak letörni a fás végét és ahol törik, ott kell eltörni, mert addig fás.
Eldaraboljuk a spárgát (nekem már darabolva volt fagyasztva) és egy darabolt lilahagymát olívaolajos serpenyőbe teszünk, rádobjuk a spárgát is. Sózzuk, vegamixet, borsot teszünk bele. Pár darab koktél paradicsomot ketté vágtam és azt is hozzáadtam. Maradjon minden roppanós, nem kell szétfőzni a zöldségeket.

A szósz az alábbi hozzávalókból áll: 
- 1 ek citromlé
- 2 ek mustár
- 2 ek agavé/rizs/bármilyen növényi szirup
- 1 gerezd fokhagyma reszelve.

Összekeverem a hozzávalókat és ráöntöm a spárgára. Tehetünk bele még frissen vágott petrezselyem zöldet is.

A kesu "sajtkrémhez" 1 csésze őrölt kesudiót, 2 ek sörélesztő pelyhet, 1 tk fokhagymaport, pici sót, pár csepp citromlevet, pici borsot összekevertem és annyi vizet adtam hozzá, hogy krémes legyen. Hűtőben pihentettem és utána kis golyókat formáztam belőle, ez került a cukkini karikák tetejére. Bazsalikommal díszítettem.


Desszert:    Mákos köleskrémes barackos karamellás kocka

Tészta
- 10 dkg darált mandula és/vagy dió
- 6 ek darált zabpehely
- 4 ek hajdinaliszt
- 3 ek lenmagliszt
- 3 csapott ek darált mák
- 1 kk fahéj
- 1 vanilia kikapart magja, vagy 1 tk vanilia por
- Csipet só
- 3-4 ek eritritol (vagy ki mivel édesít)
- 0,5 citrom leve
- Annyi növényi tej, hogy ne túl folyós masszát kapjunk.


Sütőpapírral bélelt tepsiben 180 fokon megsütjük, amíg szép barna lesz.

Közben 1 bögre kölest háromszoros növényi tejben feltesszük főni egy csipet sóval. Addig főzzük, míg pépessé nem fő. Ha úgy látjuk és szükséges, tehetünk még hozzá növényi tejet, hogy szétfőljön a köles.
Mikor megfőtt, a turmixgép aljára tettem egy citrom levét és reszelt héjját, pár kanál eritritolt (ízlés szerint kell édesíteni), vanilia port, és kb. 2 evőkanálnyi kókusztejszínt (bármilyen növényi tejszín megfelelő). Ezután a kölest is beleöntöttem és turmixolni kezdtem. Ha szükséges, még pótolhatunk hozzá kókusztejszínt, de lehet, hogy akkor nagyon folyós lesz a krém. Így is a végén még kellett hozzáadnom egy-két evőkanál utifűmaghéjat, hogy kicsit szilárdabb legyen a krém.

A kihűlt tésztára kentem egy vékony réteg köleskrémet, majd szeletelt barackokat tettem rá, ezután a köleskrém többi részével befedtem.

A karamellához 2 dl szójatejszínt 1 bögre nádcukorral és egy csipet sóval feltettem főni. Később tettem bele egy jó evőkanálnyi natur mogyorókrémet (DM-ben kapható). Eredetileg kesudió krémmel a legfinomabb, de az pont elfogyott. Kb. 7 dkg bio margarint is tettem bele. Addig főztem, amíg sűrű nem lett. Ekkor még azonnal ráöntöttem a sütemény tetejére és hűtőbe tettem, hogy megszilárduljon.
A karamellát sajnos elrontottam egy kicsit, mert szeleteléskor le akart jönni az egész karamella egyben, lecsúszott a köleskrémről. Mikor először készítettem el, tökéletes lett, de persze miért sikerülne éppen most jól :) Lehet, hogy a margarint kellett volna kihagyni belőle, vagy nem közvetlen a köleskrémre tenni a karamellát, ezt még a további kísérletezés során kitapasztalom.
Mindenesetre ízre finom lett, állagra hagyott némi kívánnivalót maga után :D
Mentalevéllel és barackszeletekkel díszítettem.


Kicsit összetett volt a menü, de megérte a sok gondolkodást, kísérletezést! Remélem, minél többen elkészítitek és ízleni is fognak ezek az egészséges és finom ételek!
Jó étvágyat! :)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Gluténmentes kenyér - ez tényleg tökéletes állagú és ízű

Kenődiós - avagy kenőmájas máj nélkül

Kolbászkrém kölesből